KIOS

KIOS

Aanlevering Data LROI maart!!
Het doet ons goed om te zien dat veel praktijken meteen actie hebben gezet op de aanlevering voor de patiëntnummers. Ook de ziekenhuizen werken goed mee! De data aanlevering naar de LROI moet voor 1 maart plaatsvinden, maar vanwege de problemen met de patiëntnummers heeft OrthoXpert uitstel gekregen tot uiterlijk 15 maart. Dit betekent dat wij uiterlijk 10 maart alles binnen moeten hebben. Op maandag 6 en dinsdag 7 maart zullen de praktijken door Karien gebeld worden om de bestanden met patiëntnummers weer  op te halen, zodat de data aanlevering door kan gaan.
Graag ontvangen wij van elke regiomanager een bevestiging voor welk ziekenhuis naar de LROI aangeleverd moet worden vanuit KIOS.
Voor de komende week is het dus van groot belang dat alle data (wekelijks) wordt geupload naar KIOS (let op: om de data te versturen naar KIOS moet het vinkje “Toon onvolledige patiënten” UIT staan).

10 meest gemaakte fouten bij data uploaden 
Gelukkig zien we het gebruik van KIOS steeds meer toenemen, maar daarmee ook helaas het aantal meldingen over “rode balken”. Het verzamelen en uploaden van de data blijkt vaak lastiger dan het lijkt. Hieronder hebben we daarom een aantal “fouten” opgesomd die kunnen leiden tot rode balken in KIOS.
Wist u dat u een hoop van deze informatie ook kunt vinden in het ledendeel van onze website www.orthoxpert.nl?

  1. Er is niet voldaan aan de voorwaarden voor succesvolle upload van data uit FRM naar KIOS. De volgende informatie is niet aanwezig waardoor de data van deze patiënt wordt geblokkeerd:
    1. Er is geen AGBcode ingevuld van de fysiotherapeut, de verwijzer of de zorginstelling
    2. Het BSN nummer van de patiënt is niet bekend
    3. De verzekeringsgegevens van de patiënt zijn niet bekend

De fysiotherapeut (indicatiegegevens) en verwijzer (in anamnesekaart) moeten dus altijd ingevuld worden.

  1. Het vinkje “Toon onvolledige patiënten” staat aan. Met behulp van dit vinkje kun je controleren of je data verstuurd kan worden. Alle patiënten met groene vinkjes voor hun naam worden verstuurd. Echter, als dit vinkje aan staat, wordt de data NIET verstuurd. Je controleert dus eerst de te versturen data met het vinkje aan. Vervolgens zet je het vinkje uit en stuur je de data daadwerkelijk naar KIOS.
  2. Er heeft een zorgplanwissel plaatsgevonden of de indicatie is voortgezet van de pre-ok indicatie naar de post-ok indicatie. Hierdoor wordt de data overschreven en raak je data kwijt. Om deze reden moet de pre-ok test op een eigen indicatie (kaart) staan en bij mensen die ook bij jullie revalideren, het post-ok zorgplan ook op een eigen indicatie (kaart). Er mag dus NOOIT een zorgplanwissel of voortzetten indicatie gekozen worden om van het pre-ok zorgplan naar het post-ok zorgplan te komen.
  3. Pre- en post-ok zijn verschillende zorgplannen gebruikt. Bijvoorbeeld pre-ok Hemi knie en post-ok Total Knee. KIOS ziet dit als verschillende operaties en zal de data niet aan elkaar koppelen. Zo ook het gebruik van verschillende versies van de zorgplannen. Een versie waarin de dataset is veranderd kan leiden tot “onvolledige data” omdat een betreffende vragenlijst destijds nog niet werd uitgevraagd.
  4. De operatiezijde is niet ingevuld: KIOS weet niet over welke zijde het gaat en kan de data niet uploaden naar de LROI.
  5. De operatiezijde is verschillend bij de pre-ok en post-ok indicatie. KIOS ziet dit als 2 aparte operaties en kan de data niet aan elkaar koppelen. De aangedane zijde in de indicatiegegevens moet dus altijd ingevuld zijn en hetzelfde bij de pre- en post-ok indicatie. Als het verkeerd stond ingevuld en later wordt gewijzigd, maar er is in de tussentijd geen data meer naar het KIOS verstuurd, dan zal deze data “rood” blijven in het KIOS.
  6. Idem voor verschillende operatiedata tussen de pre- en post-ok indicatie.
  7. Als een vragenlijst ontbreekt; de overige vragenlijsten uit het meetmoment zijn wel ingevuld, wordt het meetmoment “rood” aangegeven; de LROI wil namelijk alleen een volledige dataset per meetmoment ontvangen. Hiermee wordt een signaal afgegeven dat er data ontbreekt en aangevuld moet worden.
  8. Het meetmoment wordt 2 weken voordat het afgenomen moet worden rood in het geval van T3- of 6 maanden en 4 weken voor T12 maanden. Dit is een signaal dat de data uitgevoerd moet gaan worden of uitgevoerd had moeten zijn. Hierbij wordt gerekend vanaf de operatiedatum. Als deze niet bekend is, dan wordt gerekend vanaf het moment dat er voor het eerst data is binnen gekomen (pre-ok meting). Zolang de operatiedatum niet is ingevuld, zullen de meetmomenten veel sneller rood worden.
  9.  T3 maanden voor de TKP trajecten is een optioneel meetmoment. Voor patiënten die elders revalideren wordt dit meetmoment niet uitgevoerd en zal daarom rood blijven.

Login

×